Toertochten door heel Europa
 

Tocht naar de Dolomieten 2018

In 2018 hebben wij deelgenomen aan 'The Barrel Challenge Winter 2018 editie'.  Deze tocht voerde ons in een week tijd richting de Dolomieten door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië. Voor ons was dit de eerste deelname aan dergelijke tocht. we hebben gekozen voor een Audi A4 Quattro B5. Naar ons idee paste deze auto goed bij de winterse omstandigheden en de bestuurders (Allemaal Audi fans). We hadden de auto zo goed mogelijk geprobeerd voor te bereiden op de tocht. Dit is echter wel lastig als je nog niet weet wat je precies kunt verwachten. De sneeuwkettingen werden ingepakt, de winterjassen gingen mee en eind Januari gingen we van start. 

Vol spanning kwamen we 's ochtends aan op een parkeerplaats waar alle 250 deelnemers stonden. Vrijwel iedere auto was vol geplakt met stickers, extra verlichting en/of vreemde accessoires. Ook qua geluid waren een aantal voertuigen goed uitgerust met speakers of vreemde toeters. In vergelijking was ons barrel wat bescheiden. De eerste dag voerde ons richting Zuid-Duitsland. Een rit van 800 kilometer welke ons voornamelijk over snelwegen voerde. Qua route niet heel interessant, maar wel noodzakelijk om snel bij de berggebieden uit te komen. De tweede dag was wat dat betreft al wat interessanter. De tweede dag trokken we Italië in en kwamen we wat bergpassen tegen. De wegen waren over het algemeen redelijk schoon, maar langs de weg konden sneeuwmuren van soms wel een meter hoog gezien worden. Ook kwamen we enkele mooie haarspeldbochten en hellingen tegen. De ideale dag om te wennen aan het rijden in de bergen met hier en daar winterse omstandigheden.

  • 2
  • 3
  • 5
  • 9fc810b7-753a-4237-bda6-1a3b2a5b5886
  • 6
  • d2dfb71b-0a87-410d-996e-43a771bd8917
  • IMG_0960
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
  • 2
  • 3

Op dag 3 werd het nog interessanter. Hierin reden de 250 kilometer in ruim 6 uur naar Kransjka Gora, Slovenië. De tocht voerde ons over besneeuwde bergpassen en de auto kreeg het af en toe zwaar. Hier en daar kon men een vleugje koppeling of remmen ruiken. Heerlijk voor de autoliefhebber. De Audi heeft zich er wel goed door heen geslagen. In Cortina D'Ampezzo kwamen we een audi driving experience tegen. Home of Quattro. In deze omstandigheden waren ook wij zeer blij dat we het quattro systeem in werk konden ervaren. Ook hebben we in Slovenië tijdens de vierde dag het meer van Bled kunnen bezoeken. Een mooi natuurgebied in Slovenië. Naast het autorijden is het ook leuk om de plaatselijke bezienswaardigheden te kunnen bezoeken. Tijdes de European Roadtrip in 2021 willen wij dan ook iets meer focus leggen op het bekijken van plaatselijke bezienswaardigheden en natuurparken. Slovenië bleek ook hele smalle, leuke wegen te hebben door kleine dorpjes. Op smalle wegen met niet meer dan een paar centimeters ruimte over tussen de gebouwen door in een voor onze begrippen vervallen dorpje. Naast de besneeuwde bergpassen ook zeker een aanrader.

  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13

Op de vijfde dag ging de route weer verder. Dit was een regenachtige dag die al vrij snel leidde naar een mooie bergpas. Tijdens deze bergpas heeft de chauffeur ook even de kennis opgedaan in een slipcursus kunnen toepassen. Bij het afdalen begon de auto even te glijden en gelukkig is dit ook op camera vastgelegd (Dit is terug te zien in de after-movie). De rest van de dag zagen we ook regen langzaam plaatsmaken voor sneeuw. Dit gaf goede hoop voor de laatste dag van de toertocht. En deze goede hoop kwam uit. De laatste dag vonden we auto behoorlijk ingesneeuwd terug op de parkeerplaats. De auto werd netjes uitgegraven en we konden beginnen aan de laatste etappe. De hele omgeving was ondergesneeuwd. Bij aankomst bij de eerste bergpas van de dag kregen we het advies om sneeuwketting te gaan gebruiken. Gezien het feit dat wij voor het eerst deelnamen, hebben we dit advies maar opgevolgd. Achter bleek dat we mede door het quattro systeem deze niet echt nodig hadden gehad. Gedurende de dag zijn we nog een aantal witte hellingen op gereden zonder kettingen en dit ging eigenlijk relatief makkelijk. Andere deelnemers welke wel sneeuwkettingen gebruikten hadden zelfs de grootste moeite om ons bij te houden. De auto gaf vertrouwen en toonde zijn ware potentie. Uiteindelijk zijn we 's avonds mooi op tijd gearriveerd bij de finish in Kirchberg, Oostenrijk. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Als wij achteraf terug blikken op deze tocht is het een mooie ervaring geweest. We hebben geleerd dat onze auto keuze goed is geweest. Het is een mooie ervaring om gedurende zo'n week als chauffeur het vertrouwen in de auto op te bouwen en zo de ware potentie van de machine te achterhalen. Niet alleen als chauffeur, maar ook als bijrijder biedt dit een unieke ervaring. De tocht biedt adembenemend uitzichten en ook omstandigheden die in Nederland ondenkbaar zijn. Code rood zou de lading niet dekken. We hebben hellingen van 25% gezien, meters sneeuw en heel veel lol gehad. Als tip willen we ook graag meegeven uw eigen koffie mee te nemen. Koffie in het buitenland is geen aanrader gebleken. We hebben een after-movie gemaakt van onze trip. Deze is hieronder te vinden. Meer beeldmateriaal is te vinden op het pi herculis youtube kanaal en onze facebookpagina. 

https://www.youtube.com/channel/UCy-ETCBcicEYgwUMOUmi_0w

https://www.facebook.com/pi.herculis.9

De tocht naar de Noordkaap

In 2019 hebben wij gekozen voor 'The Barrel Challenge Noordkaap Winter Editie'. Deze tocht voerde ons in twee weken tijd vanuit Nederland naar Denemarken en Zweden. Vanuit Stockholm, Zweden reden we de boot op richting Turku, Finland. Vervolgens reden we dwars door Finland en Noorwegen naar de Noordkaap. Het noordelijkste puntje van Europa. 's Winters zijn de laatste kilometers alleen toegankelijk in cologne en onder begeleiding van diverse sneeuwschuivers vanwege de gevaarlijke omstandigheden. Klinkt als een heerlijke vakantiebestemming toch? Na het bezoek aan de Noordkaap baande we ons een weg naar het zuiden langs de kust van Noorwegen. Deze tocht brengt zeker de nodige uitdagingen met zich mee. Daar hebben we wederom de auto zo goed mogelijk geprobeerd op voor te bereiden. Ook dit maal met een Audi A4 B5 Quattro. Echter wel een andere dan in 2018. Meer over de auto keuze is te vinden op de barrel pagina. 

'S ochtends gingen wij in het noorden van Nederland van start in Exloo. Dit maal vertrokken we met zo'n 40 auto's. Een stuk kleinschaliger dan de editie van 2018 waarin zo'n 250 auto's deelnamen. Dit had te maken met het feit dat de Noordkaap alleen toegankelijk is in cologne onder begeleiding. Hieraan zit een maximum aantal auto's verbonden vanwege veiligheidsredenen. Later is gebleken dat deze maatregelen niet geheel onterecht zijn. De eerste dag voerde ons door Duitsland, Denemarken en eindigde in Malmö, Zweden. Een eerste dag met veel snelweg kilometers met Malmö als eindbestemming. Een kans om te wennen aan de uitgestrekte Scandinavische landschappen, een kans om te wennen aan de auto en de verwachtingen van de trip te bespreken met daarbij wat laatste aanpassingen aan de indeling van de auto. Met 4 personen, bagage, een set spijkerbanden inclusief velg en een uitgebreid voedsel pakket bracht ook dit toch wel de nodige uitdaging met zich mee. 

  • n4
  • n1
  • n2
  • n3

Na de eerste dag ging het wat serieuzere werk beginnen. Vanuit Malmö trokken we door Zweden naar Stockholm. Tijdens de rit werd nog meer duidelijk dat Scandinavie qua rijden toch wel een hele andere manier van rijden is dan in het jaar daarvoor door de Dolomieten. Veel minder steile bergpassen en veel meer uitgestrekte landschappen met hier en daar al wat sneeuw te zien. Ook zijn we onderweg gestopt om een Zweedse delicatesse te halen. Een blik surströmming. Het was helaas net niet onze smaak. Eenmaal in Stockholm aangekomen reden we de boot op. Deze boot bracht ons 's nachts naar Turku, Finland. Op de boot hebben we wat tijd gehad om bij te komen, een spelletje te spelen en enthousiast uitkijken naar de volgende dag. Aangekomen in Turku was het landschap aardig verandert. Het was wit! We hadden de sneeuw gevonden. Gedurende de rest van de dag konden we genieten van het Finse landschap bedekt met het witte koude wonder spul. 3 dagen met flink wat kilometers hadden we aan het eind van de dag achter ons gelaten. 

  • m2
  • m13
  • m12
  • m11
  • 14
  • m1
  • m10
  • m8
  • m7
  • m5
  • m3
  • m9