The Barrel Challenge Winter 2019

 

 

The Barrel Challenge 2018

The Barrel Challenge  

Wat is 'The Barrel Challenge' nu eigenlijk. Simpel gezegd is het een tocht door Europa in een auto welke niet later dan 2000 geproduceerd is. Het gaat dus om relatief oude auto's. De deelnemende auto's zijn vrijwel allemaal aangepast op de meest gekke manieren met allerlei toeters en bellen. Hoe gekker hoe beter. Er zijn verschillende edities beschikbaar. Er is een zomer, een winter en een Noordkaap editie. Tijdens de tochten zullen er opdrachten gedaan moeten worden om zo kans te maken barrel champ te worden.

Wij richten ons op de wintereditie. De winter editie houdt in zes dagen toeren door Europa over steile hellingen, smalle bergpaden en sneeuwlandschappen in overvloed. De tocht gaat door dorpjes en plaatsten waar je zelf waarschijnlijk nog nooit geweest bent. Tijdens de tocht kom je de meest uitdagende weg situaties tegen. Omstandigheden die je in Nederland niet zult vinden. Omdat het zulke uitdagende wegen zijn is het van belang (zeker omdat het wat oudere auto's betreft) dat je elkaar helpt om de routes door te komen. Van alle deelnemers wordt verwacht dat je mede-barrelaars helpt wanneer deze te maken krijgen met pech. Een voor allen en allen voor een!

De editie waaraan wij al deelgenomen hebben ging door Nederland, Duitsland, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Hierin waren onder andere een aantal bergpassen in de Alpen opgenomen met inderdaad een ruime hoeveelheid sneeuw en hellingen met stijgingspercentages oplopend tot 25%. Waar de reis volgend jaar naar toe gaat is nog niet bekend, maar een ding is zeker. Wij willen er weer bij zijn! Ter illustratie is er een after movie van de editie van 2016 geplaatst. 

Meer informatie is te vinden op: https://www.thebarrelchallenge.nl


Het Barrel

Zoals al eerder vermeld hebben wij voor een Audi A4 B5 Quattro gekozen. Hieronder staan enkele gegevens vermeld van de auto zoals deze op het moment van aanschaf was.

  • Model: Audi A4
  • Uitvoering: 1.8 5V Quattro
  • Kleur: Groen
  • Brandstof: Benzine
  • Topsnelheid: 202 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 seconden
  • Vermogen: 125 pK
  • Cilinderinhoud: 1781 cc
  • Gewicht: 1305 kg
  • Bouwjaar: 1995
  • Kilometerstand: ±350 000 km

Op het moment van aanschaf zijn er een aantal zaken aan de auto geconstateerd. Over de zijkant van de auto liep een kras over de gehele lengte. De vorige eigenaar was een roker en wij zijn dat niet, dus ook het interieur was aan wat opfrissing toe. Het raammechanisme van de linkervoorkant was defect. Dit is echter netjes door de verkoper gemaakt voor afgifte. Kortom het is een vrij uitgeleefde auto, maar er waren geen bijzondere technische mankementen te melden. De auto functioneerde verder naar behoren en tijdens de proefrit kwam duidelijk het rijplezier van een Audi Quattro naar boven. Voor ons dus een uitstekende basis om mee te beginnen!

Voor de deelname aan the challenge van 2018 waren natuurlijk enkele aanpassingen aan de auto noodzakelijk. Ook zijn er een aantal dingen die we wel graag hadden willen doen, maar door tijdgebrek niet aan waren toegekomen voor de start van de editie van 2018. Wij gaan uiteraard proberen om dit voor de volgende editie wel in orde te krijgen. Hieronder is een lijst te vinden met de meest belangrijke aanpassingen die wij gedaan hebben. 

  • Keyless entry-and-go systeem ingebouwd
  • Radio vervangen voor een model met o.a Bluetooth
  • Dagrijverlichting in de voorbumper gebouwd
  • Alle verlichting vervangen voor LED verlichting
  • Spoiler bewerkt en gemonteerd met derde remlicht en knipperlichten
  • Preventief onderhoud (o.a distributieriem, waterpomp, vloeistoffen verversen)
  • Nieuwe velgen met winterbanden gemonteerd
  • Voorstoelen vervangen voor stoelen afkomstig van een Audi A5 uit 2011
  • Achterbank opnieuw bekleed
  • Diverse onderdelen opnieuw gespoten
  • Auto volledig bestickerd
  • LED strips op het dak gemonteerd

Voor eventuele extra informatie over wat er precies gedaan is of over het proces van bepaalde aanpassingen kunt u altijd contact met ons opnemen. Hieronder zijn foto's te vinden van bepaalde aanpassingen, het proces wat daarbij hoort en uiteraard hoe de auto geworden is voor de start van The Barrel Challenge Winter Edition 2018.

Onze Deelname aan The Barrel Challenge 2018

Dag 1: Na bijna een jaar gewacht te hebben, na bijna een jaar gesleuteld te hebben was het dan eindelijk zover. The Barrel Challenge Winter Edition 2018 ging van start. De officiële start was op zondagochtend 28 Januari te Exloo. Echter omdat Exloo voor ons een aardig stukje rijden is zijn wij onze tocht begonnen op zaterdag 27 Januari samen met een paar andere barrelaars. Na een overnachting kwamen wij in Exloo. De parkeerplaats stond bomvol met allemaal barrels. De een had nog meer vreemde verlichting en/of toeters dan de ander. Hieruit konden wij meteen de conclusie trekken: 'Ons barrel is te bescheiden. Er zit te weinig verlichting op en we kunnen te weinig herrie maken'. Na enige tijd rond te hebben gekeken was het moment daar om te vertrekken en de papieren voor de eerste dag te ontvangen. De opdracht was om van Exloo naar Kempten (zuid-Duitsland) te rijden. Dit hield in zo'n 800 kilometer met voornamelijk snelweg om maar zo snel mogelijk in de berggebieden terecht te komen. Een lange dag, maar we zijn er probleemloos doorgekomen. 

Dag 2: De echte uitdaging begon pas op dag 2. Dit was de dag waarop we voor het eerste deze tocht de bergen in zouden trekken en via smalle bergpaden met een overvloed aan hele leuke en creative (haarspeld) bochten enkele passen zouden doorkruisen. De rit ging van Kempten naar Moena. En inderdaad we hebben een hoop leuke bochten gezien en we hebben ook de eerste echte sneeuw gezien. Al waren de wegen nog goed schoon gehouden, langs de weg hebben we wel sneeuwmuren van een meter hoog gezien. Het bood een unieke rijervaring, iets meer uitdaging en vooral heel veel plezier. Deze dag hebben de chauffeurs goed kunnen gebruiken om te wennen aan de plaatselijke wegomstandigheden.

Dag 3: Na een dag wennen voor zowel de auto als de chauffeur was het tijd voor meer sneeuw, meer bochten en meer hellingen. De tocht van deze dag duurde ongeveer 6 uur en was 250 kilometer lang. We gingen via een toeristische route van Moena naar Kransjka Gora in Slovenië. Nu de chauffeurs zich wat meer thuis voelden werd de auto iets vlotter de bergen op en af gereden dan de vorige dag. De auto kreeg het af en toe wat moeilijk. Zo nu en dan kon men een vleugje koppeling en/of remmen ruiken. Maar als Audi Quattro zijnde past dit natuurlijk perfect in zijn potentie. Naarmate we verder de bergen in gingen kwamen we onder andere een Audi dealer en een Audi driving experience tegen. De Audi was op weg naar zijn thuis. 

Dag 4: Dag 4 was een vrije dag, geen route, geen opdrachten, maar even iets voor jezelf doen. Iedereen had andere plannen voor deze dag. De een had de dag nodig voor wat herstelwerkzaamheden aan de auto, de ander is een dagje gaan skien, de volgende is met de auto op zoek gegaan naar sneeuw, maar wij hebben de dag gebruikt om de directe omgeving een beetje te verkennen. Zo zijn we bij meer van Bled geweest en hebben wij de Savica Waterval bezocht. Op de weg daarheen zijn we door enkele oude Sloveense dorpjes gereden die aan de wegen te zien afstammen van ver voor de tijd van de moderne auto. Vreemde bochten en smalle doorgangetjes zorgden ook deze weer voor een unieke rijbeleving. Al met een al een relatief rustige dag, maar wel met de nodige mooie plaatjes. Er waren immers wat teamleden die graag met camera's en filters wilden spelen. Door het gebruik van deze camera's is ook vastgelegd dat de auto inmiddels wat sporen van gebruik bevat.

Dag 5: De officiel challenge ging weer verder. Opnieuw op jacht naar bergpassen en veel sneeuw. Deze dag leidde al vrij snel tot een besneeuwde bergpas. Op deze bergpas kon een van de chauffeurs ook even de kennis die hij had opgedaan tijdens een slipcursus ophalen en toepassen in de praktijk. Heel toevallig hebben wij dit moment kunnen filmen. 

Na dit moment ging de tocht weer verder. Halverwege de bergpas kom je nog een apart kunstwerk voorbij en voor de rest hebben we vooral veel regen en sneeuw gezien. Door de regen hebben we ook weinig beeldmateriaal kunnen verzamelen, maar de route was wederom heel mooi en zorgde mede door de slip opnieuw voor een fantastische rijbeleving in de Quattro op het soort wegen waar deze thuis hoort. Wel was te zien dat de regen zich in de loop van de dag steeds meer veranderde in sneeuw. Dat beloofd veel goeds voor de laatste dag van de officiële Barrel Challenge.

Dag 6: De dag van de officiële finish. Deze dag begon al goed voordat wij überhaupt onderweg waren. Wij troffen de auto behoorlijk ingesneeuwd aan op de parkeerplaats. Een aantal andere deelnemers waren al enthousiast aan het graven naar hun auto om deze van de parkeerplaats af te krijgen. Wij zouden team Π Herculis niet zijn als wij het net even anders zouden doen als de rest. Onze chauffeur vond alleen de voorruit schoonvegen meer dan genoeg. Daarna stapte hij in en reed zo weg met een iets aangepast design van de auto. Eenmaal op de weg kwamen we er al snel achter de 300 kilometer van deze dag richting Kirchberg niet bijster snel zou gaan. De wegen waren vrijwel overal wit. Bij aankomst op de eerste bergpas kregen wij het advies om toch maar eens de sneeuwkettingen uit te gaan pakken. Op dat moment kwam er een sneeuwschuiver van de berg af tegen de vangrail aan glijden. Dat bevestigde dat sneeuwkettingen wellicht geen overbodige luxe zijn. Met de sneeuwkettingen ging de reis weer verder. Dit bood weer wat extra grip en wij konden vlot de berg op en af. Helaas stuitten we op andere barrelaars welke dit iets minder vlot konden mede door gebrek aan vierwielaandrijving. Na de eerste bergpas gingen de sneeuwkettingen er weer af. 

Op naar de volgende bergpas. En ook daar hoefden we niet lang op te wachten. Onderweg naar boven kwamen wij wederom een team tegen die opnieuw aan de sneeuwkettingen moesten. Omdat het toch best wel een gedoe is om die om de banden te leggen (zeker als je er 4 hebt) besloten wij de ware potentie van de Quattro te achterhalen en gewoon zonder kettingen de berg op te rijden. Dit ging prima! Het team achter ons met sneeuwkettingen had de nodige moeite om boven te komen en kon ons ook niet bij houden op weg naar de top. Eenmaal beneden gekomen was het voor koffie en daarna naar eindbestemming Kirchberg. Uiteindelijk zijn we daar mooi op tijd aangekomen. De laatste papieren inleveren en de prijsuitreiking afwachten. Wij gingen weliswaar zonder prijs naar huis, maar door de ervaring en het plezier zijn we natuurlijk allemaal winnaars.

Algehele terugblik: Het is zonder twijfel een unieke ervaring geweest. De flyer liegt daar niet om. We hebben plaatsen bezocht waar wij nog niet eerder geweest zijn. We hebben wegomstandigheden meegemaakt die in Nederland ondenkbaar zijn. Een Nederlands code rood is niet dekkend voor wat daar te zien is. Echter kunnen de Quattro's de sneeuwkettingen wel in kofferbak laten zitten daar waar de tweewielers deze zeker nodig hebben. Dit heeft er ook zonder meer voor gezorgd dat wij er volgend jaar weer bij zijn. Onderweg naar huis zijn al allerlei aanpassingsplannen gemaakt. Want ook dat is nodig hebben we geleerd. Er zijn zaken waar wij heel erg tevreden over zijn. Dat is onder andere het vierwielaangedreven systeem van onze Audi. De aangeschafte winterbanden presteren ook zeer goed. De nieuwe stoelen zijn een groot succes. Na een week lang dag in dag uit in de auto te hebben doorgebracht is er niemand met rugklachten en dergelijke. En onze eigen koffie is ook levensreddend gebleken. Al wordt er in het buitenland iets met de naam koffie geserveerd, ons advies is: DOE HET NIET! Er zijn echter ook wat mindere punten.

Wij hebben ondervonden dat de remmen die er nu op zitten af en toe iets te kort komen als er pieken van 200 km/h op de autobahn gehaald worden en er hellingen met een stijgingspercentage van 25% te vinden zijn op sommige bergpassen. Ook de aanwezige ruimte dient georganiseerder benut te worden. Alhoewel we voldoende ruimte hadden voor alle spullen, waren wij na de eerste dag al alles kwijt. Wij hebben ontdekt dat de bestickering niet geschikt is voor de koude omstandigheden en hogere snelheden. Deze laten los en gaan scheuren. En zoals al eerder vernoemd in licht en geluidssignalen schieten wij toch ook echt tekort. Komend jaar gaan wij er weer hard aan werken om deze problemen op te lossen en in 2019 verschijnen wij met een compleet vernieuwd barrel aan de start. Op naar het volgende avontuur!