The Barrel Challenge Winter 2019

 

 

The Barrel challenge 2019

Informatie Barrelchallenge 2019 

Inmiddels is gekend waar we in 2019 naar toe gaan. We zullen deelnemen aan een speciale editie die van 15 tot en met 28 Februari naar de Noordkaap zal reizen. We kunnen ons dus opmaken voor een mooie rit door Scandinavië. We verwachten onder andere langs de Lofoten eilanden te komen. De dagbestemmingen zijn inmiddels bekend en op basis daarvan hebben we globaal de route kunnen bepalen.

Ook kunnen we ons opmaken voor temperaturen tot -243.15 Kelvin. Dit zal wat extra uitdagingen met zich mee brengen. Spijkerbanden moeten bijvoorbeeld serieus in overweging worden genomen. 

Foto 1: verkregen via  https://www.travelgek.nl/lofoten-eilandengroep-noord-noorwegen/  Foto 2: verkregen via  https://www.visitnorway.nl/bestemmingen-in-noorwegen/regio-noord/noordkaap/                                                                                                    Foto 3: verkregen via  https://indebuurt.nl/apeldoorn/serious-request/naar-noordkaap-serious-request~14297/


 

Problemen bij de editie 2018

Tijdens de wintereditie van 2018 zijn wij op een aantal problemen gestuit met ons barrel. Hieronder staat een lijstje met deze problemen:

  • Stickers laten los bij hoge snelheden en/of extreme kou
  • Remmen zijn onvoldoende voor berggebieden en hoge snelheden
  • Er is een tekort aan licht en geluidssignalen welke wij kunnen geven aan andere teams
  • Ruimte moet beter georganiseerd worden omdat deze vrij beperkt is
  • Verwarming krijgt het moeilijk bij extreme kou
  • De standaard 1.8 komt af en toe wat vermogen tekort
  • Ramen en spiegels ontdooien wat moeizaam
  • De auto mag wat strakker afgeveerd worden voor een betere wegligging
  • 27MC bakkie werkte niet naar behoren

Aanpassingsplan

Uiteraard hebben al nagedacht over mogelijke oplossing en zijn er al wat besluiten gevallen. De uitvoering laat logischerwijs nog even op zich wachten, maar we zullen de plannen even in het kort beschrijven. 

  • Om het probleem met de stickers op te lossen gaan enkele teamleden en vrienden/familie van de teamleden proberen of het haalbaar is de auto te voorzien van een afbeelding doormiddel van airbrushen. Op de planning staat een korte cursus in maart. 
  • De oplossing voor het remprobleem ligt voor de hand en we hadden er al op gerekend dat dit nodig zou zijn. Wij hebben ABT remmen aangeschaft. Door tijdgebrek zijn we er voor de editie van 2018 niet aan toegekomen deze te monteren. Momenteel wordt er gewerkt aan het verwijderen van de lak van de klauwen zodat wij deze later kunnen voorzien van een andere kleur. 
  • De oplossing die wij voor licht en geluidssignalen en een beter georganiseerde ruimte hebben bedacht is het aanbrengen van een aangepaste dakkoffer. Dit biedt ons meer bagageruimte. Een bijkomend voordeel is dat wij allerlei vreemde licht en geluidsinstallaties in de koffer kunnen bouwen, zodat deze makkelijk van de auto te scheiden zijn. Dit voorkomt problemen wanneer wij er dagelijks mee rijden. Wat voor geluidsinstallaties en lampen er exact op komen is nog niet geheel bekend. Dat vereist nog enig experimenteren.  
  • Ten behoeve van een betere verwarming zal de huidige installatie geheel worden nagekeken en er zal een extra heater aan de auto toegevoegd worden.
  • Ons vermogensprobleem was ook al voorzien en daar hebben wij een oplossing voor in de vorm van een 2.7 biturbo  V6 motorblok afkomstig uit een Audi S4. Het vermogen zal hierdoor toenemen naar zo'n 350 pk. De huidige versnellingsbak wordt vervangen door een zes-bak.
  • Dit motorblok biedt tevens een aircopomp. Er zal gekeken worden of het haalbaar is airco in te bouwen in onze auto. Dit zal leiden tot het sneller ontdooien van de ramen. Voor de spiegels zal er gezocht worden naar een aftermarket spiegelverwarminssetje. 
  • Voor de vering zit er niks anders op dan alle veren simpelweg vervangen door een nieuw verstelbaar veersysteem. Dit biedt wat meer gelegenheid om je aan te passen aan bepaalde omstandigheden zoals de hoge snelheden op de autobahn en de enorme lagen sneeuw in de bergen. 
  • Het bakkie zit al wel aangesloten, maar deze moet nog afgesteld worden en tijdens de challenge is tevens de antenne van het dak gewaaid, dus er wordt ook gezocht naar een andere bevestigingsmethode dan een magneetvoet. 
  • Dan zijn nog wat kleine toevoegingen die we willen doorvoeren zoals een temperatuurmeter, het verder opfrissen van het interieur en niet te vergeten zowel binnen als buiten extra lampjes met bijbehorende knopjes om de teamleden onderweg een beetje zoet te houden. 

 Nieuw barrel

Door omstandigheden is besloten om het inbouwen van een nieuw motorblok met nog een jaar uit te stellen. Als tussenoplossing zijn wij voor een 'nieuw' barrel gegaan. Ook dit is weer een Audi A4 B5 Quattro geworden. Deze keer betreft het echter een stationcar variant met een 2.5 TDI V6 diesel. De extra koppel kan goed van pas komen tijdens de volgende trip, het tekort aan ruimte is zo (gedeeltelijk) opgelost en gezien de afstand naar de Noordkaap is diesel ook de economisch meest verantwoorde brandstofkeuze voor ons. Hierin zijn een paar foto's te vinden van het 'nieuwe barrel'. Uiteraard is deze ook weer vakkundig proefgereden en is standaard laten geen optie. De vorderingen zullen hier te vinden zijn.

Huidige vorderingen

Bij aanschaf zijn er een aantal zaken geconstateerd die aangepakt moeten worden. Allereerst zaten er niet de juiste banden onder, de buitentemperatuurmeter en airco werken niet naar behoren en de auto kan wel wat liefde gebruiken in de vorm van een goede schoonmaakbeurt. 

Airco: Om de airco aan te pakken is de auto bij een garage geweest voor het vullen en reinigen van het airco systeem. Echter heeft dit het probleem nog niet opgelost. Na het vullen van het systeem bleek dat de airco pomp niet aansloeg. De pomp zelf is niet defect dus zal het probleem gezocht moeten worden in bijvoorbeeld een defecte sensor. 


Wielen: De banden zijn inmiddels vervangen voor banden welke nog van het eerste barrel op voorraad waren. Ook zijn wij opzoek gegaan naar een set velgen voor de auto. Uiteindelijk hebben wij deze weten te lokaliseren in Finnentrop in Duitsland. Het hele team heeft er een gezellige dagtrip van gemaakt en we zijn terug gekomen met 5 velgen en 5 losse banden. Het was wel even een puzzel om alles mee te kunnen nemen. Ook zal er een fietsendrager omgebouwd worden tot bandendrager om zo spijkerbanden mee te kunnen nemen voor de verwachte ijzige wegen.

Ook deze velgen worden weer voorzien van een vers nieuw kleurtje.

Voor de spijkerbanden zijn er ook velgen gevonden deze worden meegenomen voor het geval dat het toch een klein beetje glad wordt. Deze krijgen geheel volgens de π-styl een witte kleur met een accent op de dop.


Optische aanpassingen: Over een nieuw design is ook al aardig gebrainstormd. Over 1 ding waren we het heel snel eens. 

De eerste aanpassing die tot nu toe verricht is is het verduistering van de ramen aan de achterkant van de auto.

De auto is uiteraard weer voorzien van een zeer opvallende bestickering, welke mooi aansluit op het thema van ons team. 

Als extra optische aanpassing hebben we een ornament gevonden. Deze is momenteel op het dashboard geplaatst en tevens ook voorzien van de nodige kerstverlichting.

Ook was het de planning om de signaturen van Pi opnieuw toepassen, namelijk een spoiler. Echter is er de afgelopen maand een nieuw teamlid bij gekomen waardoor wij ons genoodzaakt voelen de spoiler achterwege te laten en een dakkoffer te plaatsten voor wat extra bagageruimte gedurende de trip naar het Noorden. In ons geval wordt deze omgetoverd tot dak UFO (inclusief UFO lights).


Beide barrels samen: ook zijn we zo netjes geweest om de twee barrels aan elkaar voor te stellen. Pi 2 heeft gezellig een kopje olie mogen drinken met pi 1 in de loods waar deze momenteel staat te wachten op zijn nieuwe krachtbron.


Verlichting: Een barrel is geen barrel zonder gekke toeters en bellen. Dus ook vreemde verlichting moet er weer opgebouwd gaan worden.  Allereerst is er gedacht aan functionele verlichting. Gezien het Noorden wat dagen kan brengen met een beperkte hoeveelheid daglicht is er een LED balk op het dak geplaatst van ons barrel. Het is een LED balk van 288 W en welke 6000K licht uitstraalt (wit licht). Deze is aangesloten en getest. Naar ons idee is dit wel een goed bruikbaar nachtlampje. Nu hopen dat niemand de buitenaardse verlichting van Pi verward met het Noorderlicht.   

Dan is er ook nog zo iets als iets minder op functie gerichte verlichting. Maar wij bij Pi Herculis zijn nu eenmaal dol op verlichting. De koplampen hebben we iets bewerkt. Dit is gedaan aan de hand van een aantal stappen. De eerste stap is de koplamp uit de auto verwijderen. Dit is relatief eenvoudig. Dan volgt het openbreken van de koplamp. Hiervoor moet de koplamp eerst medium rare gebakken worden op zo'n 200 graden in de oven in een poging om de kit te laten smelten. Dan blijkt dat de de koplampen slechts een temperatuur rating van 150 graden hebben en dus houdt men een gesmolten koplamp over. Dan kan men door naar poging twee en dat houdt in zo veel mogelijk potentieel sloopgereedschap uit de kast trekken en de koplamp flink bewerken. Als die uiteindelijk open is kan men de extra verlichting plaatsen en de koplamp weer in elkaar zetten. Als men het sloopwerk netjes heeft verricht lukt dit zonder tyraps of ducktape. Het resultaat is uiteindelijk vrolijk gekleurde koplampen. 

Ook zijn er weer op vergelijkbare wijze als bij ons eerste barrel dagrij-lampen in de bumper verwerkt.

Tevens heeft het barrel tijdens de feestdagen een andere functie gekregen. Gezien de kleurrijke verlichting vonden wij het een prima idee om de auto als kerstboom te gebruiken. Hartstikke gezellig voor het huisje!


Verdere elektra: Net zoals bij Pi 1 is er voor gekozen om ook voor het tweede barrel een keyless-go-and-entry systeem in te bouwen. Dit inbouwen vereist enige vorm van het uit elkaar halen van de auto, maar uiteindelijk levert het wel een hoop gemak op.

Om nog wat extra op te vallen zijn er speakers met versterker in de dakkoffer gebouwd. Dit maakt de communicatie met het buitenaards leven een stuk gemakkelijker.

Inmiddels is misschien wel duidelijk geworden dat er aardig wat extra verlichting en dergelijke op de auto is gebouwd. Dit moet natuurlijk ook allemaal aangestuurd worden. Daar is maar 1 oplossing voor, KNOPJESSSS!


Extra foto's van de huidige staat van het barrel: Ons barrel begint steeds meer op te vallen tussen het alledaagse verkeer. Dit maakt het ook steeds leuker om foto's te maken van Pi op verschillende locaties. Hieronder staan wat foto's welke tevens onze huidige vorderingen laten zien.

 

Laatste voorbereidingen: Inmiddels zijn we al bijna toe aan het vertrek. Dus tijd voor de laatste loodjes. De auto is nog eenmaal uit elkaar gehad voor een laatste onderhoudsbeurt. Vanwege de zware belading zijn er veerstopper geplaatst tussen de achtervering. De schildjes van de barrel challenge zijn bevestigd en de laatste stickers geplakt. We zijn er klaar voor! We zullen via facebook live te volgen zijn voor zover de ontvangst dit toelaat.